Δεν ταίριαζε με το εθνόσημο που θα συνοδεύει στο εξής κάθε αφίσα της διοργάνωσης
Η καταγγελία είναι της σκηνοθέτιδας Διονυσίας Κασίου, που εργάζεται με το Θεατρικό Εργαστήρι Κω. Η Κασίου ήταν μέχρι πρότινος και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ομοσπονδίας των Ερασιτεχνικών Θιάσων Αιγαίου – του φορέα που διοργανώνει φέτος, για 31η χρονιά, το φεστιβάλ με τόπο διεξαγωγής του το νησί της Ρόδου.
Το Θεατρικό Εργαστήρι Κω συμμετείχε στο φεστιβάλ με μια παιδική παράσταση, την οποία δεν είχε σκηνοθετήσει η Κασίου, γνωρίζει όμως εκ των έσω τι ακριβώς συνέβη βάσει της θέσης της στο ΔΣ. Πάντως, το Θεατρικό Εργαστήρι Κω απέσυρε τη συμμετοχή του στο φεστιβάλ!
«Με το που βγήκε στη δημοσιότητα η αφίσα άρχισε ένα σούσουρο, στο οποίο δεν δόθηκε ιδιαίτερη σημασία. Ακούγαμε παρατηρήσεις τι ειν’ αυτά τα κέρατα», μου λέει απ’ την άλλη άκρη της γραμμής η Κασίου, «αλλά ήταν κάτι ανεπίσημο, οπότε δεν δώσαμε βάση». Το παράδοξο είναι πως απ’ αυτό το σούσουρο, που θα εξαντλείτο στο πλαίσιο μιας τοπικής μικρής κοινωνίας, το Υπουργείο συγκάλεσε στην Αθήνα έκτακτη οργανωτική επιτροπή και τότε ήταν που η Κασίου αποφάσισε να παραιτηθεί από Γενική Γραμματέας του ΔΣ.
Ο λόγος στην ίδια: «Όταν το υπόλοιπο ΔΣ κατέβηκε στην Αθήνα, η κυρία Καλογήρου της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου, τους μάλωσε του στυλ ”Ρε παιδιά, εδώ είμαστε μια Γενική Γραμματεία που αφορά την πολιτική μας άμυνα, αφού υπαγόμαστε στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής”. Στη συνέχεια, ζήτησε εκβιαστικά την απόσυρση της αφίσας, αφού δεν συνάδει με το εθνόσημο, που θα συνοδεύει στο εξής κάθε αφίσα διοργάνωσης, χρηματοδοτούμενης από τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου! Κανονική λογοκρισία! Τα μέλη του ΔΣ δεν προέβαλαν καμία αντίσταση, απλά είπαν ”Δεν τρέχει και τίποτα”, αντικαθιστώντας την αφίσα με μιαν άλλη».
Ρωτάω τη Διονυσία Κασίου αν όντως είναι τόσο σημαντικό το θέμα που προέκυψε, παρόλο που σε καμία περίπτωση δεν είναι ωραίο να αποσύρεται μια αφίσα για ιδεολογικούς λόγους. «Αποχώρησα από το ΔΣ, γιατί είναι πιο σημαντική η μάχη εναντίον της λογοκρισίας παρά το να μη χάσουμε τα λεφτά της διοργάνωσης. Πρόκειται για μια μεγάλη διοργάνωση, συμμετέχουν 600 άνθρωποι απ’ όλο το Αιγαίο, εμένα όμως δεν μου επέτρεπαν οι αρχές μου να συνηγορήσω» συνεχίζει η Κασίου με εμφανή τα σημάδια μιας μικρής ταραχής στη φωνή της. Αποτέλεσμα όλου αυτού ήταν η απόσυρση της συμμετοχής του Θεατρικού Εργαστηρίου Κω στη φετινή Συνάντηση των Ερασιτεχνικών Θιάσων Αιγαίου. Την επόμενη μέρα ακολούθησε η απόσυρση της συμμετοχής και της θεατρικής ομάδας «Duende» της Ικαρίας!
Ακολουθεί η επιστολή που η ομάδα «Duende» της Ικαρίας απέστειλε στο ΔΣ της Ομοσπονδίας Ερασιτεχνικών Θιάσων Αιγαίου, απ’ τη Γενική Γραμματεία του οποίου είχε ήδη παραιτηθεί η σκηνοθέτις Διονυσία Κασίου:
ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ DUENDE Άγιος Πολύκαρπος Ραχών Ικαρίας Πέμπτη, 17/10/2019
Προς: Δ.Σ. Ο.Ε.Θ.Α. Κοιν: Ομάδες Ο.Ε.Θ.Α.
Αγαπητοί φίλοι.
Η ομάδα μας μετά από απόφαση της Γενικής της Συνέλευσης που έγινε την Πέμπτη 17/10/2019 αποφάσισε να μη συμμετάσχει στη 31η συνάντηση της Ρόδου.
Καταλαβαίνουμε ότι το Δ.Σ. της ομοσπονδίας μας βρέθηκε τις τελευταίες μέρες μπροστά σε δύο τεράστιες υποχρεώσεις. Από τη μια να πραγματοποιηθεί με όποιο κόστος η ετήσια συνάντηση των θιάσων στη Ρόδο, ένας θεσμός ανυπολόγιστης πολιτιστικής αξίας, ο μεγαλύτερος πολιτιστικός θεσμός στο Αιγαίο, η συνάντηση είναι αναμφίβολα ο τροφοδότης και ο εμπνευστής για κάθε ερασιτεχνική θεατρική ομάδα, μικρή ή μεγάλη, καινούρια ή παλιά. Από την άλλη να ξεπεραστεί το εμπόδιο που η γενική γραμματέας και η οργανωτική επιτροπή του υπουργείου έφερε την τελευταία στιγμή, η μη έγκριση της αφίσας με τη μάσκα ελαφιού, πρωτόγνωρη στα χρονικά ενέργεια με ενστάσεις που εκθέτουν τους ίδιους και κατ’ επέκταση τους πολιτικούς τους προϊσταμένους, ενστάσεις που προδίδουν άγνοια, ανικανότητα, αμορφωσιά, αυταρχικότητα, και αντιδημοκρατικότητα στην καλύτερη περίπτωση.
Καταλαβαίνουμε πολύ καλά το βάρος του διλλήματος, το Δ.Σ. της ΟΕΘΑ επέλεξε να μη συγκρουστεί και κινδυνεύσει η ίδια η διοργάνωση. Σεβόμαστε την απόφαση όμως εμείς διαφωνούμε. Πιστεύουμε ότι μία έγκαιρη ενημέρωση θα μας είχε όλους συσπειρωμένους γιατί ο σκοπός μας θα ήταν ξεκάθαρος. Να αντισταθούμε στην απαράδεκτη λογοκρισία να υποστηρίξουμε τον τρόπο που οργανώνεται το φεστιβάλ.
Γνωρίζουμε ότι η μη συμμετοχή μας θα φέρει κάποιες μικρές ή μεγάλες δυσκολίες στη διοργάνωση λόγω του χρόνου της ανακοίνωσής μας. Αν είχαμε έγκαιρα και επίσημα ενημερωθεί τότε θα μπορούσαμε να συμβάλλουμε πιο ενεργά στην ανάδειξη του θέματος και στην καλύτερη οργάνωση της διαμαρτυρίας μας. Αυτή είναι η ελάχιστη και η πρώτη μορφή διαμαρτυρίας που αποφασίσαμε.
Δε θα μπορούσαμε με τη συμμετοχή μας να αποδεχθούμε αυτή τη χοντροκομμένη λογοκρισία, να κάνουμε πως δεν καταλαβαίνουμε, ούτε, και αυτό είναι το σημαντικότερο για εμάς, να σιωπήσουμε. Αυτό που ονομάζεται «βασικός χρηματοδότης μας» είναι ένας κρατικός φορέας, υπόκειται σε δημόσια κριτική, οι αποφάσεις του έχουν πολιτικό βάρος και πρέπει να έχουν και το απαραίτητο πολιτικό κόστος.
Αναλαμβάνουμε πλήρως το βάρος της απόφασής μας, το κόστος των κλεισμένων αεροπορικών είναι το ελάχιστο, το ότι θα είμαστε φέτος μακριά από τις υπόλοιπες ομάδες το μέγιστο, όμως θεωρούμε ότι πράττουμε το σωστό όπως σωστά έπραξε και η ομάδα της Κω και όποια άλλη αποφασίσει να διαμαρτυρηθεί με όποιο τρόπο κρίνει αυτή κατάλληλο.
Ξέρουμε ότι οι μάχες είναι μπροστά μας για τη διατήρηση της οργάνωσης του θεσμού ίσως και για τον ίδιο τον θεσμό, πιστεύουμε ότι θα αναγκαστούμε να τις δώσουμε από χειρότερη πλέον θέση, όμως θα τις δώσουμε και η DUENDE θα είναι παρούσα.
Τέλος, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι:
Τα κέρατα της λογοκριμένης αφίσας συνδέονται και με τις δύο θεότητες της αρχαίας Ικαρίας, με την Άρτεμη και τον Διόνυσο και υπάρχουν και στη σφραγίδα της ομάδας μας.
Οι απόψεις μέσα στην ομάδα μας όπως και σε όλες τις ομάδες είναι πολλές και αντικρουόμενες, ο καθένας μέσα από το δημόσιο διάλογο έχει το δικαίωμα να εκφράζει τις προσωπικές απόψεις του, η άποψη όμως της DUENDE είναι η απόφαση της γενικής της συνέλευσης.
Με εκτίμηση
Θεατρική Ομάδα DUENDE Ικαρία, 17/10/2019
Το θέμα, τέλος, έφτασε μέχρι τη Βουλή, κατόπιν επερώτησης που κατέθεσαν χθες στον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Νεκτάριος Σαντορινιός, Ιωάννης Μπουρνούς, Ανδρέας Μιχαηλίδης, Νικόλαος Συρμαλένιος και Παναγιώτης Σκουρολιάκος.
Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ για τη λογοκριμένη αφίσα
Να πάρει θέση ο υπουργός ναυτιλίας ζητούν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με τη λογοκριμένη αφίσα της 31ης Συνάντησης Ερασιτεχνικών Θιάσων Αιγαίου.
Σήμερα, συνεχίζοντας το θέμα που έχει ανοίξει, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Αιγαίου με ερώτησή τους προς τον υπουργό ναυτιλίας, Γιάννη Πλακιωτάκη, ζητούν επίσημες εξηγήσεις για το απαράδεκτο περιστατικό λογοκρισίας.
Αναλυτικά η επιστολή:
Οι Συναντήσεις Ερασιτεχνικών Θιάσων Αιγαίου αποτελούν έναν παγιωμένο πολιτιστικό θεσμό τον οποίο η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής διοργανώνει και στηρίζει για πάνω από 30 περίπου χρόνια, σε συνεργασία με την Ομοσπονδία Ερασιτεχνικού Θεάτρου Αιγαίου.
Κάθε χρόνο, σε ένα νησί του Αιγαίου, ερασιτεχνικά σχήματα από όλο το Αιγαίο, που αγαπούν το θέατρο, συγκεντρώνονται και ανταλλάσουν εμπειρίες, μοιράζονται το πάθος τους για την Τέχνη αλλά και παρουσιάζουν παραστάσεις υψηλού επιπέδου στους νησιώτες μας.
Ο θεσμός αυτός, που έχει τύχει μεγάλης αποδοχής από τον κόσμο των νησιών, εκτός του ότι δίνει βήμα και ενισχύει την αγνή αγάπη του ερασιτέχνη για το Θέατρο και φέρνει σε επαφή τους κατοίκους των απομακρυσμένων νησιών με τον θεατρικό λόγο, παράλληλα επιδεικνύει μια ιδιαίτερη καλαισθησία και μια επαγγελματική διοργάνωση η οποία, κατά κύριο λόγο, βασίζεται στις προσπάθειες των μελών της Ομοσπονδίας Ερασιτεχνικού Θεάτρου Αιγαίου και των στελεχών της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου.
Προς έκπληξη, όμως, πολλών, παρά τα τριάντα συναπτά και ομαλά έτη που οι Συναντήσεις διενεργούνται, φέτος, για πρώτη φορά, δημοσιοποιήθηκαν διαμαρτυρίες και σειρά επιστολών από μεμονωμένα άτομα αλλά και φορείς, οι οποίοι εμπλέκονται στην διοργάνωση του θεσμού, και οι οποίοι καταγγέλλουν προσπάθειες φίμωσης της καλλιτεχνικής δημιουργίας και παρεμβάσεις, που στόχο είχαν να λογοκρίνουν την παρουσίαση του θεσμού.
Αναλυτικότερα, έντονος λόγος γίνεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στον Τύπο περί «άνωθεν» απαίτησης να αλλάξει η αφίσα της 31ης Συνάντησης και του αναμνηστικού που θα δινόταν στους συμμετέχοντες, επειδή απεικόνιζε, όπως υπογραμμίζουν, μια ανθρωπόμορφη κερασφόρα φιγούρα- προφανώς εμπνευσμένη από το ελάφι, χαρακτηριστικό σύμβολο του νησιού της Ρόδου (γνωστή και ως Ελαφούσα)- η οποία φορά στο πρόσωπο μια θεατρική μάσκα. Οι καταγγελίες υπονοούν ανοιχτά ότι η συγκεκριμένη αφίσα κρίθηκε ως άκομψη και προκλητική και ζητήθηκε από τους διοργανωτές να την τροποποιήσουν, προφανώς σε κάποια πιο «ηθική» μορφή.
Ιδιαίτερης σημασίας, όμως, είναι η επιστολή του Δ.Σ. της ΟΕΘΑ, προς τα μέλη της, όπου ούτε λίγο, ούτε πολύ, παραδέχεται ανοιχτά ότι δέχθηκαν πιέσεις για την αφίσα σε σύσκεψη που έγινε στο γραφείο της νυν Γενικής Γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής στην Αθήνα και ότι παρά τις αντιδράσεις τους και την προσβολή που αισθάνθηκαν, δέχθηκαν ό,τι τους επεβλήθη, από φόβο μήπως χάσουν τον κύριο χρηματοδότη τους ή αποφασίσει η ηγεσία του Υπουργείου να διακόψει εντελώς το θεσμό. Ενημερωτικά, αυτή τη στιγμή η αφίσα της 31ης Συνάντησης κυκλοφορεί και διαφημίζει το θεσμό χωρίς την εν λόγω φιγούρα.
Επειδή, οι συζητήσεις και οι υπόνοιες για μια ωμή προσπάθεια φίμωσης της καλλιτεχνικής δημιουργίας και λογοκρισίας, από πλευράς του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, είναι έντονες,
Επειδή πληθαίνουν όλο και περισσότερο οι επώνυμες καταγγελίες για παρεμβάσεις και μορφές εκβιασμού που θέλουν να επιφέρουν «χρηστά ήθη» στο θέατρο, θυμίζοντας άλλες σκοτεινές εποχές, τις οποίες η χώρα μας νόμιζε ότι είχε αφήσει πίσω της ανεπιστρεπτί,
Επειδή η συνοχή και η επιτυχία της 31ης Συνάντησης τίθεται εν αμφιβόλω, για πρώτη φορά στην ιστορία του θεσμού,
Επειδή οι πολιτιστικοί φορείς και οι άνθρωποι του πνεύματος θα πρέπει να νιώθουν την Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής αρωγό στις προσπάθειές τους και όχι ελεγκτή ηθών,
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός,
1. Αληθεύει ότι τελικώς άλλαξε η αφίσα της 31ης Συνάντησης;
2. Αληθεύουν οι καταγγελίες περί πιεστικών συζητήσεων σε κλίμα λογοκρισίας που έγιναν στο γραφείο της Γενικής Γραμματέα Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής του Υπουργείου σας;
3. Ήταν αυτές οι παρεμβάσεις εις γνώση της Οργανωτικής Επιτροπής της Συνάντησης, η οποία και συστάθηκε με δική σας απόφαση (Αρ.πρωτ. 4.114_08/3510- 14 -10-2019); Υπήρξε κάποια ψηφοφορία μεταξύ των μελών της Επιτροπής για το θέμα της αφίσας;
4. Είναι μέρος της πολιτικής σας η άποψη ότι η καλλιτεχνική έκφραση, στο πλαίσιο του θεσμού των Συναντήσεων Ερασιτεχνικών Θιάσων Αιγαίου, πρέπει να υπόκειται σε έλεγχο ύφους και ήθους από τους πολιτικούς προϊσταμένους του Υπουργείου που χρηματοδοτεί τις εκδηλώσεις;
5. Πως προτίθεστε να κατευνάσετε τα πνεύματα, να επαναφέρετε τις αρχικές επιλογές των διοργανωτών και να εγγυηθείτε ότι φόβοι για «εκδικητικές» περικοπές της χρηματοδότησης και απένταξης του θεσμού των Συναντήσεων, από τον ετήσιο προγραμματισμό της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, επειδή αντέδρασαν μέλη Θιάσων στις προσπάθειες παρέμβασης, δεν ευσταθούν;